1. 4. 2013

5 pravidel - dokument o larpu Projekt Systém

Malý krok pro film, velký skok pro larp. 

(Podtitulek by taky mohl znít: aneb, jak jsem se nestala hvězdou.)

5 pravidel je dokumentární film režiséra Vavřince Menšla o fenoménu zvaném larp. Věc, které jsem před několika lety propadla, a už mě asi nikdy neopustí. Tahle konkrétní hra se jmenuje Projekt Systém a odehrává se v totalitním státě. Ne komunistickém, ne fašistickém - prostě totalitním. (Možná si vzpomenete na moje pozvánky a hodnocení účastníků tady a tady.)

Tak, a co ten film teda?


Filmaři natáčeli u hry jako diví. Natáčeli také medailónky s vybranými účastníky v jejich reálném životě. Natočeného materiálu bylo mnoho a se stříháním byla tím pádem hromada práce. Co nechat? Co jen naznačit? Co nemilosrdně skrouhnout? Náročnost tohohle rozhodování se na dokumentu projevila a určitá nerozhodnost, nebo možná potřeba dát tam tak nějak vše, sílu snímku nakonec rozmělnila. V první části filmu jsme sledovali převážně herecké výkony hráčů ještě ne úplně sžitých s rolemi. /Co tohle dalo někomu "zvenku"?/ Posléze začne příběh gradovat. Není to ale žádné složité drama, nelze očekávat nějaké překvapivé zápletky, nebo nečekaná odhalení. On to totiž není film, ale larp, který využívá klišé, základních lidských emocí a zkušeností. Ty ve filmech pro náročného diváka nemusí fungovat, ale ve hře "na živo" fungují téměř zaručeně a vždycky. To je jeden z důvodů, pro který nelze hodnotit film podle kvality larpu samotného - jsou to totiž dvě úplně rozdílné veličiny. (Nedá mi to a odkážu na recenzentku, která to nepochopila.)

Z mého pohledu filmu chybělo několik proč.
Proč si někdo vůbec "hraje" na totalitu? Proč organizátoři něco takového udělali? Proč a jak na hráče hra zapůsobila? Proč hru neukončili, pokud jim to bylo nepříjemné?

A já mám pro tvůrce taky pár proč.
Proč jsme se nedozvěděli víc o tom, jak se s hráči pracuje před a po hře? Proč nevíme nic o přítomnosti psychoterapeuta u hry? Proč jste nezdůraznili, že to co lidé hráli, byly jenom role?

Tuhle hru už jsem hrála třikrát a dá-li Bůh, ještě si ji párkrát střihnu. Je škoda, že potenciál média, jakým film bezpochyby je, nebyl využit úplně naplno. Pro hru je to stále výtečná reklama, ale mohl to být hlubší vhled do života lidí z larpové komunity. 60 %


To nejdůležitější proč jsem si ovšem nechala na závěr:  proč mě vystříhali? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat